پیرامون کمک اضافی اقتصادی و مالی به جمهوری افغانستان
خلیل وداد خلیل وداد

یادداشت ترجمان:

سند مربوط به بند 44 پروتوکول شماره 163 ماه جولای 1989 (دستور شورای وزیران اتحاد شوروی)  با 4 پیوست بخاطر تکرار محتویات و بعلت فهرست طویل وسائل نظامی- تخنیکی (با جزئیات آنها) ترجمه نشد.

خلیل وداد

 

 

 

اشد محرم

کابل

به سفیر اتحادشوروی

شماره 831، 908 یکجا با رفقا گارییف ام. آ. ، زایتسف و. پ. و الکسییف گ. آ. رفیق نجیب الله را ملاقات کرده و با اتکأ به دستور (ما)، به آگاهی اش برسانید که درخواست رهبری افغانستان مبنی بر گسیل کالاهای اضافی ویژه به جمهوری افغانستان در سال 1989 به وزارتهای دفاع، وزارت امنیت دولتی و وزارت داخله جمهوری افغانستان بررسی شد.

حکومت اتحادشوروی برعلاوهء کالاهای ویژه تخصیص داده شده برای سال 1989 به ارزش 6، 2 ملیارد روبل امکانات گسیل کالاهای ویژه بیشتر به ارزش  99، 0 ملیارد روبل را چنین بررسی کرد:

برای وزارت دفاع  2 دستگاه کمپلکس پرتاب راکت ار- 17 ای، با 350 راکت، 30 عراده تانک، 4 عراده زرهپوش، 16 واسطهء راکتی آتش زای "اوراگان"، 30  هاوان، 615 راکت انداز، 500 هلو انداز، 15 واسطهء مدافعه هوایی، حدود 11 هزار میل تفنگ خودکار، 24 فروند هواپیما، مهمات و وسایل مخابراتی، ضروریات قطعات انجنیری، استحکام  و لوژستیک و غیره کالاها به ارزش کلی تقریباً 590 ملیون روبل؛

برای وزارت امنیت دولتی- 350 راکت برای کمپلکسهای ار- 17 ای، 240 عراده تانک، 60 عراده ماشین محاربوی زرهدار، 92  عراده زرهپوش، 180 عراده توپ، 480 میل راکت انداز، 254 میل ماشیندار ثقیل، مهمات و وسایل مخابراتی و غیره کالاها به ارزش کلی تقریباً 310 ملیون روبل؛

برای وزارت داخله  35 عراده تانک، 150 زرهپوش، 10 عراده توپ، 30 دستگاه مدافعهء هوایی، 20 راکت انداز، 14 هزار میل اسلحهء خودکار مهمات و کالاهای دیگر به ارزش کلی 90 ملیون روبل.

تحویلدهی کالاهای ویژه مطابق شرایط پیشین پرداخت یعنی با بیست و پنج درصد  پیش پرداخت (کریدت) و بقیه در طول دهسال با سود (بهره) 2 درصد سالانه صورت میگیرد. 

تدویر مذاکرات، موعد آن و امضای توافقات در این مورد را میشود با توافق طرفین در کابل و یا مسکو  انجام داد.

از جانب شوروی مسئولیت پیشبرد مذاکرات به وزیر روابط خارجی بازرگانی شوروی، وزارت دفاع اتحادشوروی، کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی و وزارت امور داخله اتحادشوروی واگذار شده است.

به آگاهی برسانید که جانب شوروی متخصصان، عمله  و پرسونل مربوطهء تجهیزات و تخنیک حربی اضافی به جمهوری افغانستان منجمله برای کندک تانک قندهار که برای امنیت آن سمت در نظر گرفته شده را بعهده گرفته  ودر صورت انتخاب بموقع کاندیدان و گسیل آنها به اتحادشوروی جهت آموزش، آنان را تعلیم داده و همچنان در امر ایجاد مرکز کشف در گارنیزون کابل کمک خواهد کرد.

آگهی دهید که 1530 هلو انداز "شمیل"/ که مطابق تصامیم پیشین تحویل داده میشوند/ بار شده و در ماه جولای سال روان به حیرتان رسیده و 500 هلو انداز "شمیل" مطابق این فیصله – تا پایان سال روان تحویل داده خواهند شد.

توجه رفیق نجیب الله به این امر که یکمقدار کالاهای ویژه خواسته شدهء جانب افغانی بویژه مهمات مدت طولانی در بندرهای حیرتان و تورغوندی انباشته گردیده وانتقال نمییابند، را معطوف کنید؛ چونکه این امر باعث اشکالات در کار تجهیز بموقع نیروهای مسلح ج. ا. در امر رفع ضروریات شان و باعث وخامت اوضاع در بندرهای نامبرده میشود.

همزمان اتحاد شوروی میپندارد که دوستان افغانی اقدامات لازمی برای انتقال کالاهای ویژه از حیرتان و تورغندی و همچنان فعالیت عادی و منظم راههای عمدهء مواصلات زمینی برای جاگزینی انتقال تدریجی مقدار بیشتر مهمات و تخنیک حربی از طریق زمین بجای ترانسپورت هوایی، را انجام خواهند داد.

برای آگاهی شخص تان تذکر میدهیم. در آینده توجه لازمی را به تناسب درخواستهای جانب افغانی به موجودیت کارشناسان ، عمله، متخصصان مهمات و تخنیک حربی و امکانات استفاده از کالاهای ویژهء موجود در دیپوها/ گدامها، انتقال وسایل مادی از بیز حیرتان، تورغوندی و رساندن آن به مصرف کنندگان و همچنان محاسبهء واقعی مقدار مورد مصرف وسایل مادی معطوف نمایید.

در رابطه به ازدیاد مقدار راکتهای روزانهء تحویل یابنده، پرزه های مربوطه  و سوخت آنها و همچنان ذخایر محدود نیروی هوایی و ضروریات موسمی محموله های مواد مورد احتیاج مردم، لازم است کار را طوری انجام داد، تا درخواستها به انتقالات از راه "پل هوایی" طور اعظمی کاهش یابد. محاسبات طوری باید انجام یابند که روزانه به کابل نباید بیشتر از 20-25 پرواز هواپیما صورت گیرد.

 

از اجراآت خویش تلگرافی اطلاع دهید.

 

 

19 نسخه

پرولتاریای همه کشورها متحد شوید!

 

در جریان 7 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور1) است.

 

کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی


اشد محرم

پروندهء ویژه

 

شمارهء پ. 163/74

 

به رفقا، گرباچوف، ریژکوف، سلیونکوف، شواردنادزه، یاکوولیف، یازوف، کاتوشیف، کریوچکوف، پاولوف و.اس.، موخین، فالین  و شکاباردنیا.

 

نقل از پروتوکول شماره 163 جلسهء بیروی سیاسی کمیته مرکزی مؤرخ 28 جولای 1989

 

پیرامون کمک اضافی اقتصادی و مالی  به جمهوری افغانستان

 

 

1.  با پندارهای ارائه شده در یادداشت وزارت امور خارجه مؤرخ 11 جولای 1989 موافقت میشود (پیوست است).

2. مسائل مربوط به کمک مشخص به جمهوری افغانستان، برای بررسی به شورای وزیران اتحاد شوروی پیشکش شود.

3. وزارت خارجهء اتحادشوروی باید به جانب افغانی از تصمیم مربوط به این مسئله اطلاع دهد.

 

 

منشی کمیته مرکزی

 

21-ان. و.                                                                                                                                           2577

و.ک.

 

 

 

 

 

 

 

 

مربوط به بند 74 پروتوکول شماره 163

محرم

 

ک.م. ح.ک.ا.ش.

پیرامون کمک اضافی مالی و اقتصادی

به جمهوری افغانستان

 

نظر به اطلاع سفیر شوروی در کابل، رئیس جمهور افغانستان نجیب الله یکسلسله درخواستها پیرامون ارائهء کمک اضافی مالی و اقتصادی در سال 1989 را ارائه نموده است.

جانب افغانی درخواست میکند انتقال  مواد خوراکی به ولایت بدخشان تسریع یافته، در سال 1989 طور بلاعوض برای باشندگان کابل 5 هزار تن روغن غذایی، 5 هزار تن برنج، 2 هزار تن مرغ، 2،5 هزار تن کنسرو گوشت، 15 ملیون قطعه گوشت مرغ، 5 هزار تن صابون، 1500 عراده موتر کاماز ( 1000 لاری و 500 عراده برای تانکرهای نفت)، رسانده شده و همچنان برابر به 15 ملیون روبل کمک مالی به مدافعان جلال آباد به دالر کلیرنگ تهیه شده و همچنان درحل بعضی معضلات ترانسپورتی مساعدت صورت گیرد.

در بارهء موضوعات فوقاً طرح شده خاطر نشان میسازیم:

مطابق دستور مؤرخ 23 جنوری 1989 شورای وزیران، شماره 70- ان.ار. وزارت روابط اقتصادی خارجی اتحادشوروی و وزارت ترانسپورت ملکی اتحادشوروی، کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی و شورای وزیران جمهوری شوروی تاجیکستان طور بلاعوض به ولایت بدخشان آرد، شکر، نمک، روغن، صابون، گوگرد، تکه و تیل خاک انتقال یافته که مطابق پلان تا اخیر جولای 1989 ادامه خواهد یافت.

در حال کنونی بنابر سازماندهی ناکافی جانب افغانی در امر انتقال کالاها از بیز انتقالی بندر حیرتان در آنجا بیش از 40 هزار تن مواد خوراکی و همچنان مقدار زیاد صابون انباشته شده اند که بدلیل دیر ماندن ارزش کالایی و کیفی خود را از دست میدهند. این امر بویژه در مورد 10،4 تن روغن غذایی که از سال پار مانده اند، صدق میکند.

مطابق اسناد امضأ شده، برنامه شده که از آغاز جولای 1989 تا پایان سال بازهم 14،9 هزار تن روغن غذایی، 10 هزار تن برنج، 11،6 ملیون دانه تخم مرغ و 17،6 هزار تن صابون انتقال یابد.

با توجه به مراتب گفته شده، معقول میپنداریم در مرحلهء فعلی تلاشها را به اجرأ نمودن مسئولیتها فعلی و در گام نخست به صدور کالاها در عمق افغانستان و بویژه کابل متمرکز نماییم. در خصوص تقاضای مبنی بر تحویلدهی تخنیک موتری امکانات اضافی ارسال رایگان 196 کامیون کاماز مودل ک.آ.م. آ.ز.- 54112 در سال روان جستجو شده است. با در نظر داشت اینکه به جانب افغانی مقداری تخنیک موتری شامل 4500 عراده موتر در فبروری سال 1989 در جریان خروج نیروهای شوروی داده شده، مطابق دستور شمارهء 723شورای وزیران اتحادشوروی مؤرخ 26 اپریل 1989، 500 عراده کاماز دیگر برای مؤسسه مشترک ترانسپورتی شوروی- افغانی "افسوتر" و همچنان با در نظر داشت شرایط عینی انتقال این مقدار در مرحلهء کنونی باید زمینه ساز انتقالات کالاهای ویژه ازحیرتان به داخل افغانستان از راه زمینی باشد.

قبلاً جانب افغانی تقاضای گسیل تخنیک و اموال مورد استفادهء عامه و منجمله موتر و تخنیک هوایی برای وزارتهای دفاع، داخله و امنیت دولتی جمهوری افغانستان را که برمبنای کریدت تجارتی و با شرایط قرضهء دولتی اجرأ شود، را کرده بود. وزارت مالیه اتحادشوروی با در نظر داشت این نکته که در حین اجرای آن با چنین شرایطی، الزاماً تخصیصهای اضافی از حساب بودجهء دولتی پیش میآید، عملی شدن آنرا نا ممکمن میداند.  

با درنظر داشت وضعیت دشوار اسعاری- مالی جمهوری افغانستان و همچنان اینکه تخنیک و اموال ویژهء  نامبرده برای پیشبرد عملیات جنگی و یا تأمینات آنها بکار میرود، معقول خواهد بود، تا وزارت مالیه اتحادشوروی طور اضافی این مسئله را برررسی کرده و آنرا طور جداگانه در سر موعد پیشکش نماید.

با در نظر داشت اینکه در پرداختهای میان دوکشور هنوز به اتحادشوروی کریدتی به مبلغ (به ارزش )160 ملیون دالر پرداخت نشده و همچنان نظر به ارزش بزرگ سیاسی این مسائل معقول خواهد بود تا به اعطای کمک اضافی مالی  بطور بلاعوض به مدافعان جلال آباد از طریق انتقال 15 ملیون روبل بشکل دالر کلیرنگ موافقت شود.

در رابطه به همکاری در حل یکسلسله مشکلات ترانسپورتی ( مانند تسریع انتقال محموله های افغانی از بندر حیرتان، اجرای کار تعمیق سطح رودخانه در شیرخان بندر وغیره)، خاطر نشان میگردد که طبق برنامه اقدامات اوپراتیفی اجرأ خواهد شد که به جانب افغانی در زمان آن اطلاع داده میشود.

                               وزیر روابط اقتصادی خارجی اتحاد شوروی   

ک. کاتوشیف

                                                                                      11 جولای 1989

      شماره 2-1/ 37                               

 

 

 

25-ای. گ.

ز.پ.

 

 2577


August 28th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی